Zombie

Jag har för det mesta lågt Hb-värde. Referensintervallet för kvinnor under 80 år är 120-155 gram per liter och jag ligger vanligtvis på 115 men har haft så lågt som 108. Jag har ätit tillskott i perioder, antingen för ett nytt försök att bli blodgivare eller för att jag får så lågt värde att jag sover 18-20 timmar per dygn och är zombietrött hur jag än bär mig åt. Senast jag åt så var jag ungefär två månader in i kuren och vi hade patientnäraanalyser på universitetet och jag kollade mitt Hb-värde. Det visade på 138! Galet högt för att vara mig. Har inte haft så högt tidigare trots att jag ätit tillskott. Jag skyndade mig till blodcentralen för att se om jag kunde få ett officiellt kvitto på att tillskotten faktiskt gör sitt jobb. Tyvärr så visade deras Hb-analys lägre och även fast det ändå fortfarande var inom referensintervallet så var mina järndepåer för låga. Jag har gett upp blodgivardrömmen.
 
Hur som helst så är jag nu i en sån där trötthetsperiod igen då jag är så trött att det värker i kroppen. Blir andfådd för ingenting, får huvudvärk o.s.v. De klassiska symtomen på järnbrist. Min syster har tipsat mig flera gånger om Blutsaft. Av någon anledning ska det kunna ha bättre effekt på järndepåerna än vad tablettformer har. Jag förstår att det kanske kan vara lättare för tarmen att ta upp, men jag förstår inte så där spontant varför det skulle börja lagras i kroppen i större utsträckning än tabletterna. Hur som helst så har jag vägrat Blutsaft tidigare för att jag hört att det ska smaka hemskt. Men då när syrran föreslog det igen på telefon och då min sambo någon timme senare kom hem med en flaska helt utan att jag bett honom så kände jag att det var dags att prova.
 
Så, smakar det så illa som det sägs? Ja. Det gör det. Jag håller för näsan då jag dricker, så "direkt"smaken kan jag inte säga något om för den har jag aldrig känt. Men tillslut måste jag ju släppa näsan och då dröjer sig eftersmaken kvar, och den är fruktansvärd. Det smakar magsaft. Helt seriös. Som att man just tom-spytt. Men, men. Jag tänker så klart köra på minst två veckor för att se hur det fungerar.
 
 

Kommentera här: