Sommarjobb

Idag blev vi bjudna på fika av laboratoriemedicin i Västerbotten. Enhetscheferna från klinisk mikrobiologi, transfusionsmedicin, genetik och patologi var där samt någon slags övergripande enhetschef för alla lab. De berättade lite om hur lönerna ligger och de flesta avdelningarna ville att vi skulle ansöka om sommarjobb. Riktigt kul att det är "studentens arbetsmarknad" för blivande biomedicinska analytiker. Vi går ju ändå bara på termin 4 och har över ett år kvar tills vi som tidigast är färdiga. Visserligen lyxade de på lite mer med de som går termin 6 och blir klara nu i vår, de blev bjudna på middag. Hehe. Hur som helst så ansökte jag och kryssade i att jag är öppen för förslag gällande Umeå. Det är det enda sjukhuset i Västerbotten jag kan tänka mig. Praktiken jag ska ha i vår kommer vara en period i Umeå och en period här hemma i Örnsköldsvik. Skulle jag gissa nu vad jag kommer att fastna för så är det patologi, men jag är inte alls säker.
 
Något mindre trevligt med dagen var att jag fick tillbaka tentan i sjukdomslära och den var inte godkänd. Skulle visserligen ljuga om jag påstod att jag är helt förtvivlad över det, det är jag inte. Jag fick 39 poäng utan att plugga. Även om godkäntgränsen är en bra bit därifrån, på typ 47 poäng, så känns det full uppnåligt på andra försöket då jag faktiskt kommer kunna plugga. Alltså kunna och kunna. Självklart hade jag nog kunnat plugga mer än vad jag gjorde, även om jag var fruktansvärt trött under tentaperioden. Hade en dipp i järnvärdet då och var som en zombie. Var bara vaken på morgonen och fram tills att jag kom hem vid lunch eller på eftermiddagen, sen sov jag resten.
 
Avslutar med något positivt och det är att jag fick hem kurslitteraturen idag. Köpte en stor fet bok som heter The Cell och den är jäkligt snygg. Har bara hunnit kolla lite i den och innehållet verkar vara bra. Den boken kommer ju dock att fungera som lite av en uppslagsbok. Sen var det en liten nätt bok som heter något i stil med "Gene cloning & DNA analysis - an introduction" och den är jag helt frälst i. Har suttit och streckläst kapitlet om genmodifierade grödor (vardagligt talat, GMO). Nu ska jag fortsätta försöka sålla fram allt positivt om GMO och försöka förbereda mig inför paneldebatten på torsdag där jag ska vara för GMO.

Kommentera här: