Guess what..?

Det är alltid lika härligt att ha jobbat klart innan klockan ens är tolv. Jag klev upp kl 3:30 imorse, och gick ut till bilen vid 4:50. Jag har räknat ut att 75-80 minuter är perfekt mängd tid för mig att göra mig klar på. För lite tid gör att jag måste stressa och för mycket tid gör att jag slackar efter och sen måste stressa.

Vet ni förresten vad jag och Johan gjorde i helgen? Jag har säkert nämnt att vi var i Brännforssund men inte att vi for och kollade på en stuga som vi sedan köpte. Johan hade redan tittat på stugan tidigare, men då var inte jag med så har jag hade bara sett bilder. Som ni ser på bilden så är det en timmerstuga. Två våningar, trappen utvändigt och en altan. Yttermåtten är strax över 5x5 meter plus altanen. Fem meter tyckte jag inte lät så mycket så jag blev väldigt förvånad över hur stor stugan var. Man har köksbord, soffa, soffbord och köksvrå och ändå ett hörn fritt och det är ändå luftigt. Sängen står på övervåningen. Där är det lika stort egentligen, men det är ju sluttande tak så det känns mindre och mysigare. Så det är mycket positivt med stugan. Just nu står stugan i Östansjö, men den ska flyttas till Brännforssund när de tidigare ägarna tömt den och vi har fixat grunden i Brännforssund.

Jag och Johan var och tittade på lördagen och på söndagen bestämde vi oss och for dit igen. Torbjörn och Ann-Kristin följde med och vi kollade hur vi skulle göra med golvet. Stugan står nämligen vid vattnet och på tidigare på året så blir det flod och vattnet kommer upp under stugan. Under såg det ganska torrt ut. Torbjörn rev ut lite spån och det var inte så farligt blött. Sen rev Johan och Ann-Kristin upp golvet inomhus, men vi stannade vid spånskivan eftersom det tydligen var limmat och vi ville inte riva sönder i onödan. Men vi har ändå bestämt oss för att gå uppifrån eftersom det kommer vara bökigt att komma under stugan när vi flyttat den och vi vill flytta den nu i höst innan tjälen sätter sig.

Sen är stugan gjord för att användas sommartid. Men beroende på hur det ser ut med isoleringen så gör vi det vi kan för att styra det hela mot att vara beboligt på vintern. Går det så går det, går det inte så är det inte hela världen. Mest troligt kommer dock inte övervåningen användas på vintern, man får sova nere.

Vi måttade platsen stugan ska stå på, men vi hann inte riktigt klart med fixeringen av hörnen. Det är ju verkligen supernoga och det är tur att Torbjörn och Ann-Kristin har en massa tips och trix. Utan dom hade det nog varit lite för djupt vatten för mig och Johan. Johan åker tillbaka sista helgen i oktober, men han får fara ensam eftersom jag jobbar resterande oktoberhelger. Jag får avsätta en helg i november istället.


Först en bil från övervåningen, sen en från nedervåningen. Utsikten är den som
kommer bli då vi flyttat stugan och sista bilden är så klart hur stugan ser ut utifrån.



Torbjörn och Johan mäter med Ann-Kristin som kontrollant. Sen har vi en bild där
Johan och Ann-Kristin jobbar med utmätningen där stugan ska stå. Sista bilden är
bara en lite cool bild på hur "bygget" såg ut då vi lämnade det. Kan vara kul att se sen!

1 Carita:

skriven

Men vilekn fin stuga! Visst visste jag att det var en timmerstuga, men inte att den var så där fin!!!;)

Kommentera här: