Pinsamt

Jahaja.. Idag har verkligen saker och ting gått emot mig och det hela kulminerar med att jag kör (backar) ner i diket 4 mil från stan klockan 3:50 på morgonen. Själva dagen innan jag började jobba kl 21 spenderade jag med att fara på stan, handla väldigt mycket mat plus 15 kg hundfoder, panta, tvätta, bädda rent och vika tvätt. Ganska mycket grejer med tanke på att jag varit uppe förgående natt och därmed sover ganska länge för att orka kommande natt. Hur som helst så var det smågrejer hela tiden. Som att typ tappa ut tvättmedel över golvet och att matkassen går sönder när jag bär den. Sen tappar jag ju nycklarna minst en gång varje gång jag ska använda dom. Börjar man tappa saker så går det inte att sluta. Naglar bryts av.. Mina nya byxor visar sig vara ännu sämre än mina gamla.. Men. Trots allt detta så var allt faktiskt ganska frid och fröjd fram tills jag körde fast.

Jag skjutsade en kille två gånger. Första gången sa han att jag var den snyggaste taxichauffören i Övik och andra gången sa han att jag var snygg för att vara ett troll. Hängde inte riktigt med där, men han var rolig. Förresten.. Kom just på en till negativ sak. En kund hade med sig en flaska som jag missade och fanskapet lämnar flaskan i bilen och det är lite kvar i den. Jag hörde hur det klirrade till när jag svängde och när jag stannade och gick bak så var det cider över golvet... Så jävla respektlöst. Aja, när jag kröp efter golvet och rengjorde så känner jag en svag lukt av spya. Typ magsyror. Väldigt äckligt men jag blev mest förbannad över att någon idiot eventuellt spytt i taxin och inte ens har ryggrad att säga det till mig. Men.. Jag hittade aldrig någon spya. Jag rengjorde överallt och hittade inget. Men när jag var klar så luktade det bara rengöringsmedel. Det kanske var så lite så att jag inte märkte att jag torkade upp det. Aja, idioter som inte kan visa respekt är bland de få saker som faktiskt gets to me och irriterar mig.

Sen var det dags att fara utanför stan, närmare bestämt 4 mil utanför stan. Jag lämnar av kunden men sen när jag ska backa därifrån så gör jag en "liten" missbedömning. Jag tycker att jag har blivit ganska bra på att manövrera och backa med bilen (bussen? minibussen?) men.. I backspegeln ser jag grusvägen. Problemet är bara att det går in ett dike i de område mellan mig och fortsättningen på grusvägen. När jag förstår att jag är påväg ut i diket så lägger jag i ettan och drar lite försiktigt, men det gräver bara. Så jag låter bilen rulla lite bakåt och sen kör jag framåt lite mer bestämt. Men det gav inte mer än att bilens vänstra sida sjönk snabbare.

Jag förstod att jag inte kunde ta mig upp på egen hand så jag började ringa efter hjälp. Medan jag väntade på hjälpen så satt jag och höll fotbromsen. Jag hade dragit i handbromsen också men bilen rörde sig när jag försökte släppa fotbromsen så jag höll kvar den. Efter ungefär 10 minuter så knakar det till lite i bilen och jag glider en bit innan jag stannar med bromsen/bromsarna konstant itryckta hela tiden. Då tycker jag att situationen börjar bli lite läskig så jag lägger mig upp mot passagerarsätet. Nu står i alla fall bilen still utan fotbromsens hjälp, så jag kan äntligen släppa. Men jag vågar verkligen inte gå ut. Att gå ut på min sida vågade jag inte eftersom jag ville ha så lite tyngd som möjligt åt det hållet plus att botten på diket inte syndes p.g.a. allt sly. Jag var inte så sugen på att hoppa ner där. Att klättra upp på passagerarsätet var heller inte aktuellt eftersom jag inte ville gunga bilen. Så jag halvlåg över sätet i 40 minuter till..sen kom bärgningsbilen och jag var uppe mindre än 3 minuter efter att han kommit dit.

Så.. Det känns jäkligt surt att bränna pengar på klantighet. Sen får jag för mig att jag döms lite extra mycket eftersom jag är en ung och blond tjej. Tydligen har även hårfärgen betydelse har jag märkt i andra sammanhang när folk är förvånade över att jag är taxichaufför. Kunderna förväntar sig mindre av mig och blir lätt imponerade. Det kan vara en positiv sak (om än irriterande många gånger). Men när något sånt här händer så är det mindre kul. När man liksom bekräftar de låga förväntningarna.

Aja, ingen skada skedd om man bortser från det ekonomiska! Nu ska jag hoppa i säng.
1 Carina:

skriven

Du menar väl inte att du måste betala för bärgningen? Eller är det missade körtimmar du menar?

Kommentera här: