0,2%

Så.. Var det dags att gå och lägga sig! Jag tänkte bara visa vilket munvatten jag valde. Visst nämnde jag att jag skulle köpa den med mest natriumfluorid? Kanske inte.. Aja, hur som helst så gick jag in på Apoteket och frågade vilken som hade högst halt. Tydligen har de allra flesta munvatten ca 0,05% natriumfluorid medan Flux och Dentan innehåller 0,2%! Jag valde Flux eftersom den flaskan har en sån där pumpmojäng som gör att man trycker på flaskan och fyller upp översta delen på flaskhalsen. Typ som med blyersättningsflaskorna, om någon har använt någon sån.. Det är väldigt praktiskt så valet blev i slutändan ganska lätt. Något annat som är positivt med Flux är att man bara använder 10 ml istället för 20-25 ml som är mer vanligt på andra munvatten. Tänk på det om ni jämför pris! Nu minns jag inte vad Flux kostade men det var ungefär 60-70 kr.

Nu när jag snabbgooglade på fluor så såg jag några konstiga sidor i förbifarten. Något om att fluor skulle vara ett farligt ämne och att man använde det i dricksvattnet på koncentrationslägren för att göra fångarna psykiskt desorienterade. Nu är det ju säkerligen stor skillnad på rent fluor och natrumfluorid, men ändå. Nog tror jag att såna grejer kan vara farligt, men jag tror inte tandkräm eller munvatten är farligt. Dom nämnde förresten natriumfluorid också och sa att det försämrar tänderna med 50% och ökar antalet mongolida barn med 12% samt ökar antalet människor med Alzheimers. Det lät ju ungefär lika vettigt som att LCHF skulle skydda mot svininfluensan. I LCHF-fallet känns det dock som att jag har mer kött på benen än i frågan om fluor. Men det känns inte direkt som särskilt proffsiga data särskilt med tanke på bristande källor samt att man faktiskt inte fattar vad dom egentligen menar. Hur försämrar man tänderna med 50%? Vad innebär en försämring med 100%? Aja, det är småkul när man hittar dessa paranoida hemsidor.


"Det är inte flax, det är flux" :P
Lame ass reklam, men med produkten är jag nöjd. Vi märker
väl om jag snart blir varse om vad "50% försämring" innebär..

Kommentera här: