Varför jag inte unnar Djurgården ett SM-guld..

"HV vågade inte fira" (Artikel från Aftonbladet)

Jag är som bekant inte särskilt intresserad av elitseriehockey när inte Modo spelar. Om Skellefteå spelar och jag ser med Johan så kan det vara lite intressant, men that's about it. Därför har jag mest velat göra pinan kort med slutspelet eftersom Johan envisas med att se en massa matcher. Han är en riktig hockeyfantast, vilket jag i den benämningen inte är eftersom jag inte intresserar mig för ishockey i allmänhet.

Vad gäller finalserien så visste jag direkt att jag ville att HV71 skulle vinna. Inte för att jag tycker något om HV, men för att jag helst inte ser Djurgården som vinnare. Mycket av det jag känner inför Djurgården, eller rättare sagt deras supportar, grundar sig i tiden då jag i princip bodde på Kempis (Modos dåvarande hemmaarena) och följde varje match slaviskt och därmed träffade alla supportar flera gånger om. Då var Djurgårdens supportar den sämsta skräp man någonsin skulle ha kunnat skrapa ihop. Tänker inte gå in på detaljer, men det handlade t.o.m. om personskador vissa gånger. Fruktansvärt tragiskt. Hur som helst så kommer grunden därifrån. Sen tycker jag det är så löjligt att kalla sig för "Mesta mästarna" för att dom vunnit SM-guld flest gånger. Ishockey är inte direkt en sport där man kan leva på gamla meriter och Djurgådens lag idag har inte så mycket att göra med det första guldet 1926 o.s.v. Dom hade någon streak mellan 1958-1963 samt 1989-1991, men ja.. Förstår ni vad jag menar? Sist dom vann var 2001, och det är snart ett decennium sen. Nej, den enda merit man kan leva på är regerande svenska mästare. Det förklarar som sagt varför jag en längre tid inte unnat Djurgården ens en simpel vinst i grundspelet.

Jag låg och halvsov framför finalmatchen tidigare ikväll men vaknade till när HV71 gjorde guldmålet. Då skärpte jag till mig och såg resten eftersom jag tycker det är roligt när dom blir så glada! Det gäller de flesta lag som jag har neutrala känslor för. Hur som helst så hör man då hur vidriga Djurgårens supportar är..än en gång. Dom buar t.o.m. när spelarna i HV71 ska ta emot bucklan och guldhjälmarna. Vilket jäkla pack alltså...

Kommentera här: