Den eviga väntan på tåget

Nu sitter jag på tågstationen och försöker döda tid. Vi har haft lab idag och imorgon ska vi fortsätta. Vi ska kolla på patientprover för att se om vi hittar några kromosomavvikelser. Eller ja, vi vet redan säkert att det finns avvikelser, vi ska "bara" avgöra vilken och sedan ha en presentation om det på fredag. Vi ska gå igenom patientens historia, hur vi upptäckte felet, varför man valde att undersöka in the first place samt information om vilken sjukdom det nu verkar vara. Jag tänkte att jag skulle sitta nu (innan vi ens fått några resultat) och utefter "gen-markörerna" vi fick använda gissa mig till ungefär vilken sjukdom det kan tänkas vara. Det är två möjliga, men läraren ville inte säga än vilken av dem vi fick använda. Då kollade jag istället båda och den ena verkar användas mycket för att kolla de vita blodkropparna vid en uppsjö olika leukemier och den andra verkar användas för att upptäcka felaktigheter med SRY-genen (genen som gör män till just män).
 
Annars så är det dags för träning ikväll. Jag ska testa ett step-pass. Det har ju funnits på alla gym jag varit med om genom åren, men jag har aldrig kommit mig för att testa. Tänkte först att jag lika gärna kunde vara på själva gymmet, men jag vill inte springa mig less på löpbandet. Jag håller mig till max en gång per vecka som jag tänkt tidigare. Det andra passet för veckan får bli gruppaktivitet eller styrketräning.

Kommentera här: