Nya koppel

Ska den här värmen aldrig ge sig? Jag kollar på vädret varje dag inför morgondagen och tänker "Jaaa, äntligen några grader kallare.", men trots det så är det så här äckligt klibbvarmt. Blärk. Jag är faktiskt less på sommaren nu och ser fram emot en svalare höst! Anyhew. Johan är på Getaway till på söndag så det är bara jag, Aisy och Omega i helgen. Eftersom han är borta så passade jag på att köpa något som han inte vill att vi ska ha..flexikoppel!
 
Googlar man runt lite bland forum gällande flexikoppel och än värre flexikoppel till mellan/stora hundar så får man jäklar se vilket sataniskt påfund det är. Jag förstår inte riktigt varför. Men ändå när jag skulle köpa kopplen idag så pratade jag med de som jobbade där om att jag har två Jämthundar á 25 kg styck där en av dem sliter något fruktansvärt. Därför tog jag koppel för 50 kg's hundar och när jag kom hem skrev jag dagens datum på dem. De ska hålla perfekt kvalité i 2-3 år så därefter är det dags att byta.
 
Problemet som folk har med flexikoppel är dock att hundarna får springa hela vägen ut och sen tar det tvärstopp då linan tar slut samt att vissa tydligen inte har koll på sina hundar i flexikoppel. Det sistnämnda kommer så klart aldrig hända mig, däremot kan jag inte garantera att det förstnämnda inte händer. Men helt ärligt så tror jag att de här kopplen kommer vara mer skonsamma. I alla fall Aisy (den äldre, mindre dragiga) gick som ung mycket bättre i halvlångt flexi. Jag hoppas att det ska bli ungefär samma effekt på Omega.
 
Det ska ju dock tilläggas att de här kopplen inte kommer användas då vi går där det troligtvis kommer vara mycket folk och hundar. De här är för våra promenader i skogen efter elljusspår och liknande.
 
Rött till Aisy och blått till Omega!
 

Kommentera här: