Fotografering

Imorgon ska jag för första gången ta porträttbilder på människor jag tidigare inte känner. Dessa bilder ska sen upp på ett företags hemsida. Det skulle man ju faktiskt kunna kalla ett fotojobb! Fast jag väljer att inte göra det, eftersom jag är nog nervös som det är. Jag ska alltså hjälpa min bror med att fota hans personal så han kan lägga ut på företagets hemsida. Men även om det är min brorsa så är jag ändå nervös. Det måste ju bli bra! Jag har alltid gnällt på hur samvetslös skolfotograferna måste vara som kan tillåta att man använder sig av en hemskt ful bild istället för att ta en eller två bilder till och förhoppningsvis få till en bättre. Jag kommer då ta några bilder sen får personen välja vilken den tyckte blev bäst, men om den inte bryr sig så noga så väljer ju så klart jag (eller brorsan).

Hur som helst så skulle jag gärna vilja att någon knackade på dörren och gav mig en extern bilxt med blixtdiffuser samt ett stativ. Någon som känner sig manad? Men seröst.. Blixten är apdyr så det kommer inte att hända, men ett stativ borde man kunna luska fram. Tror jag ska fara iväg senare ikväll och kika på ElGiganten (stänger kl 19) och Expert (stänger kl 18). Båda hade på hemsidan, men man vet ju aldrig hur det ser ut i butik.

Men, men.. Om Madde kommer hit ikväll så får jag träna på henne! Jag har aldrig riktigt utvärderat den förinställda porträttfunktionen som kameran har. Förhoppningsvis så är den helt klockren vad gäller skärpedjupet som nog känns som det viktigaste vid porträtt. Är den inte det så kanske jag måste mixtra själv och det känner jag mig INTE mogen att göra. Håll tummarna för porträttfunktionen!


Jag och min fina D90!
(Och glöm inte bort att Make Up Store är en bra affär!)

1 S:

skriven

Men det är bra att du har vänner som står på sig, som är starka och spännande och att ni utvecklar varandra, jättebra :)Sen tvivlar jag på att t.ex. MD skulle kunna eller vilja köra över nån... men det är en annan historia. Sen är det väl så att jag tar åt mig alldeles för mkt personligen, men vet man då om det så kan man ju åtminstone försöka att vara lite mildare, om inte annat bara vara tyst... för såå viktigt är det ju inte att starta en diskussion om man vet att den andre kanske tar illa vid sig o tar det personligt, det är min åsikt... Men det är ju upp till var och en...



Så tack, jag uppskattar att du inte ska skriva nå fler "påhopp" i min blogg, men andra kommentarer är alltid välkomna :)



Hoppas att det kommer gå bra för dig o dina vänner i framtiden och lycka till på fotograferingen! :)

Kommentera här: