You've lost 1 pound this week

Egentligen är det ganska precis 1,5 lbs. Eller säger man bara lb när det är så få? Jag vet ju att pound förkortas lb och pounds lbs. Men hur blir det med 1,5? Man säger ju 1,5 macka; 1,5 ostskiva.. Hm.. Mitt slutgiltiga svar får därmed bli att jag gått ner ganska precis 1,5 lb. Fråga mig inte varför pounds förkortas så konstigt, det får ni googla för jag har ingen aning. Om ni vet kan ni lämna en kommentar!

Hur som helst så vill jag inte avrunda uppåt, och på Biggest Loser anger dom ju alltid i hela pounds och det är ju därifrån jag tagit min lilla rubriks-serie som återkommer en gång i veckan när jag väger mig. Jag hoppas verkligen att jag aldrig måste skriva "gained", men det lär ju hända någon gång. Jag var nervös inför den här vägningen eftersom jag nästan went all the way crazy i lördags plus misslyckades med min halvhjärtade plan om att kompensera med söndagen. Men inte helt jättekonstigt så blir man inte tjock på en dag.

Ni kanske undrar varför jag envisas med att skriva viktnedgången i pounds? För att förtydliga så är det 0,7 kg, alltså 7 hektogram som jag gått ner den här veckan. Jag vill skriva i pounds för att jag vill ha en känsla för hur tungt vissa antal pounds är. Amerikanerna verkar ju inte ska byta viktenhet anytime soon, så det är lika bra att anpassa sig tycker jag. Jag vill även få en känsla för kJ (kilojoule) som är en härledd SI-enhet för energi. Kalorier är ungefär som pounds.. Lite gammeldags och ouppdaterat. Kilojoule (kJ) ska energi mätas i och massa i kilogram (kg). Jag kommer införa det här med kJ på ett smart sätt här framöver.

Hur omvandlar man då kilogram till pounds och tvärt om?
1 pound = 0,4535923.. kg (kilogram)
1 kg = 2,204622.. lbs (pounds)

Alltså så:
kilogram x 2,2 = pounds och pounds / 2,2 = kilogram
Ex. 0,7kg x 2,2 = 1,54 pound

Eller så:
kilogram / 0,45 = pounds och pounds x 0,45 = kilogram
Ex. 0,7kg / 0,45 = 1,5 pound

Jag använder mig av den övre av den enkla anledningen att den ger mer exakt värde på en decimal än vad den andra gör med sina två decimaler. Sen avrundar jag visserligen.. Men aja, nu vet ni hur det går till!

Kommentera här: