Promilleräknare!?

Jag googlade runt och läste om alkoholpåverkan. Jag snubblade över några artiklar om tidigare års nollningar vid gymnasium i Stockholm och kom vidare därifrån till ett forum där någon frågade om man kunde räkna ut hur många promille man hade i blodet. Han hade fått svar att man kunde det och en länk till IForm's hemsida där dom har en räknare. Man fyller i antal druckna spritdrycker, sin vikt och sitt kön sedan får man ett svar i stil med "Din promille ligger just nu på 0,79. Du har druckit sammanlagt 6.25 enheter. Dem kommer du att förbränna på totalt 8 timma(r) och 20 minut(er). Du kommer att kunna köra bil kl 3:14 i morgon, när din promille kommer att ligga under 0.2 promille. Klockan 4:20 i morgon är du helt alkoholfri" Är det bara jag som tycker att det är helt vansinnigt? Hur kan man uttala sig så exakt, med klockslag, när det är okej att köra bil och när man är helt alkoholfri när det varierar så väldigt mycket från person till person? Jag skrev till dom och sa att jag tyckte det var korkat, men att det hade fungerat om det hade framgått att "resultatet" bara är en uppskattning och något i stil med "Funderar du på om du är körklar, är du oftast inte det".

Sanslöst...

Kommentera här: